همشهری آنلاین: مدیرعامل بنیاد برکت تاکید کرد:تلاش داریم که تا پایان سال ۱۳۹۹، تعداد مدارس ساخته‌شده‌ی بنیاد برکت را به دو هزار مدرسه برسانیم.

به گزارش روابط عمومي بنياد بركت، ششمین نشست «شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور»، به میزبانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در محل «نمایشگاه دایمی دستاوردهای اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)» در مجموعه‌ی «باغ بهشت تهران» برگزار شد.

در این نشست،محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)،  فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش ‌و پرورش، سیدابوالفضل رضوی معاون توسعه‌ی روستایی و مناطق محروم کشور معاون اول رییس‌جمهور، عارف نوروزی مدیرعامل بنیاد برکت،  واعظ مهدوی معاون توسعه‌ی امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سردار سید ضیاءالدین حزنی، فرمانده قرارگاه سازندگی کوثر خاتم‌الانبیا و تنی چند از مسئولان مرتبط دیگر حضور داشتند و به ارایه‌ی گزارش در زمینه‌ی مصوبات قبلی شورا و برنامه‌های آینده پرداختند.

در ابتدای این نشست، عارف نوروزی، مدیرعامل بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان این‌که سرمایه‌گذاری انجام‌شده‌ی بنیاد در مناطق محروم کشور تا پایان خرداد ماه 1396، بالغ بر 76 هزار و 820 میلیارد ریال بوده است، گفت: این میزان سرمایه‌گذاری، صرف اجرای 25 هزار و 55 پروژه‌ی محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی در این مناطق شده است.

نوروزی با اشاره به اقدامات بنیاد برکت در زمینه‌ی توسعه‌ی فضاهای آموزشی و ارتقای عدالت آموزشی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته، گفت: بنیاد برکت تا به ‌حال قرارداد ساخت هزار و 100 مدرسه، با ظرفیت 5 هزار و 850 کلاس درس و ظرفیت پذیرش 145 هزار دانش‌آموز را امضا کرده که از این میزان تاکنون 800 مدرسه با ظرفیت 4 هزار و 400 کلاس بهره‌برداری شده است.

وی افزود: این میزان از مدارس، هزار و 550 روستا را تحت پوشش خود قرار داده و اعتباری بالغ بر 4500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای ساخت آنها انجام‌شده است.

  • سه اقدام بنیاد برکت در حوزه‌ی محرومیت‌زدایی از بخش آموزش

مدیرعامل بنیاد برکت با تبیین جزییات برنامه‌های اجراشده توسط این بنیاد در حوزه‌ی آموزش ‌و پرورش، خاطرنشان کرد: از 9 ماه پیش که در جریان نشست همین شورا تصمیم گرفته شد که مدارس بیش‌تری در مناطق محروم ساخته شود؛ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از طریق بنیاد برکت، ساخت حدود 300 مدرسه با ظرفیت 1800 کلاس درس را با اعتبار 1800 میلیارد ریال در مناطق محروم کشور در دستور کار قرار داده است.

نوروزی با اشاره به اينكه مشارکت بنیاد برکت در طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان (نماد)، از دیگر اقدامات بنیاد برکت در حوزه‌ی مسایل آموزشی و اجتماعی است، تصریح کرد: در این طرح، با مشارکت 9 نهاد بزرگ کشور، قرار است ناهنجاری‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان شناسایی شود و مورد درمان قرار گیرد. بنیاد برکت بخش پیاده‌سازی و توسعه‌ی نرم‌افزاری این طرح را بر عهده دارد و برای این کار تاکنون 15 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده است.

دکتر نوروزی اقدام دیگر بنیاد برکت را بهبود و توسعه‌ی 3 برابری شاخص‌های فضای آموزشی در 4 استان آذربایجان غربی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و البرز عنوان و خاطرنشان کرد: در چهارچوب این طرح در استان سیستان و بلوچستان از 9 ماه پیش تاکنون، از 77 مدرسه به 111 مدرسه رسیدیم.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به مشکلات دانش‌آموزانی که به دلیل مسایل اقتصادی نمی‌توانند تحصیل کنند، گفت: در این زمینه قصد داریم با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برنامه‌ی مشترکی را تدوین کنیم.

  • تعداد مدارس را به 2 هزار مدرسه خواهیم رساند

نوروزی هم‌چنین با اشاره به اتمام قریب‌الوقوع ساخت 1000 مدرسه‌ی برکت توسط بنیاد برکت که هدف‌گذاری اولیه‌ی این بنیاد بوده، تصریح کرد: ما پس از دست‌یابی به هدف اولیه، هدف‌گذاری جدیدی انجام دادیم و تلاش داریم که تا پایان سال 1399، تعداد مدارس ساخته‌شده‌ی بنیاد برکت را به دو هزار مدرسه برسانیم.

همجنين وزير آموزش و پرورش در اين جلسه گفت: مهمترین مشکل پوشش تحصیلی در مناطق محروم، مسئله فرهنگی است،برهمین اساس در برخی مناطق ، اولیاء از حضور دخترانشان در کلاس های درس که معلم مرد دارد، جلوگیری می کنند.

وی، درخصوص فضاهای آموزشی در مناطق محروم اظهار کرد: ضروری است برنامه مشخص و مدونی برای استان های محروم تهیه و تلاش شود شاخص های نُرم آموزشی در مناطق محروم ، ارتقا یابد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای رفع مشکل فضاهای آموزشی در مناطق محروم، باید همه نهادها، دستگاه‌ها و خیرین ، همکاری بیشتری با آموزش وپرورش داشته باشند تا در کوتاه مدت، این مشکل مرتفع شود.

عضو کابینه تدبیر وامید، پراکندگی جمعیت دانش آموزی در مناطق محروم را نیز یکی دیگر از مشکلات خواند و خاطرنشان کرد: پراکندگی مناطق روستایی باعث افزایش هزینه شده و پوشش تحصیلی را با مشکل مواجه ساخته است، در این راستا، طرح ایجاد مجتمع های آموزشی با هدف رفع مشکل پراکندگی در دستورکاروزارت خانه قرار دارد.

وی ایجاد مجموعه های فرهنگی در مناطق محروم را ضروری دانست و تأکید کرد: این مجموعه ها باید دارای فضاها و امکانات ورزشی، فرهنگی ، بهداشتی و مساجد باشد و دستگاه های مختلف با هم افزایی در این مجموعه ها به برنامه ریزی های فرهنگی بپردازند.

وزیر آموزش و پرورش ، نقش آموزش های الکترونیکی در بحث توانمندسازی نیروی انسانی را ، کلیدی توصیف و تصریح کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر عدم مدرک گرایی باید آموزش های فنی وحرفه ای در مناطق محروم توسعه یابد، در این صورت فارغ التحصیلان این مناطق می‌توانند در منطقه بومی خود به کارآفرینی و اشتغال اقدام کنند.

کد خبر 374989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha